Shabat Shalom! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Berkhout - WaarBenJij.nu Shabat Shalom! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan Berkhout - WaarBenJij.nu

Shabat Shalom!

Door: johanberkhout

Blijf op de hoogte en volg Johan

16 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Na net gehoord te hebben dat we morgenochtend om half 9 op het vliegveld moeten zijn en dan gewoon voor de komende 2 weken bij de IDF als vrijwilligers aansluiten, nog maar even een blog. Als we eenmaal op de basis zijn is ons verteld dat we geen internet meer hebben dus weg contact met de buitenwereld;) In ieder geval leuk om te lezen dat er zoveel mensen gereageert hebben op onze vorige blog en ons dus toch een beetje in de gaten houden en voor de moral support zorgen!

We zijn dus nog steeds in Tel-Aviv waar het inmiddels shabat is. Ik moet zeggen dat het leven in zo'n stad als Tel-Aviv na een paar dagen wel aardig begint te wennen. Toch kijken we als nuchtere Urker jongens nog steeds onze ogen uit hier. Eigenlijk merk je pas hoe beschermd je omgeving is als je, je zo een paar dagen in zo'n stad moet zien te redden. Dus hierbij gelijk een beetje reclame om ook eens buiten je beschermde wereldje te gaan kijken;) het is niet altijd makkelijk, maar je krijgt daardoor wel een ruimere kijk op je eigen cultuur of wereldje als je merkt dat, die cultuur of wereld niet de wereld of de cultuur is, maar slechts een heel klein onderdeel van een groot geheel.
Doordat we de afgelopen dagen wel wat meer begonnen te wennen aan het leven hier, zijn we er ook wat meer van gaan genieten. Tel-Aviv blijft gewoon een heel touristische stad waar heel veel te genieten valt. De eerste paar dagen hebben we geprobeerd om zo goedkoop mogelijk door te komen door vooral niet te duur te eten. Eigenlijk is dat ook een van de weinige dingen waar je steeds weer voor moet zorgen. Vooral als je op vakantie gaat met een broertje dat denkt in eten. Even een leuk citaat van Jacob toen we op een terrasje zaten: 'als ik eten voorbij zie komen den ik altijd, dat had voor mij kunnen zijn'.
Maargoed, dat betekende dus dat we de eerste dagen vooral bij shwarma en falafel tentjes hebben gegeten en tusssen de middag vaak voor een sandwich kozen. Dat laatste doen we nu nog, maar s' avonds proberen we toch wat meer te genieten van de mogelijkheden van Tel-Aviv. Zo hebben we donderdagavond bij een goeie grill-room gegeten en gisteravond eens Mexicaans eten geprobeerd. Vooral die laatste is zeker een aanrader:P Wel iets waar we raar van opkeken is dat ze bij de rekening 10 procent er bovenop doen voor servicekosten. Dus dat iemand voor jou een klein stukje lopen moet en daarbij moet blijven lachen kost hier gewoon geld.
Ook iets wat we ontdekt hebben (vooral Jacob) is dat je hier ook erg goed kunt fitnessen. Bij het strand zijn gewoon een paar fitnessaparaten neergezet waar iedereen gebruik van kan maken. Vooral hardlopers, en die zijn hier fanatiek doen dit veel. Het moet dan ook gezegd worden dat de meeste Israeli's prima in vorm zijn. Als ze hier een windmolenloop zouden houden weet ik niet of ik hier bij de eerste 10 zou eindigen:P
Dus hebben we ons ook maar even een uurtje uitgeslooft.
Wat hier ook heel veel gedaan wordt is strandtennis. Dit is met van die houten rackets (noemen ze hier batcha's) en zo'n klein balletje. Wij dachten gelijk wel even te kunnen laten zien dat we net zo goed waren als die jongens hier, maar dat viel ook een klein beetje tegen. Wel zegt dit meer over de jongens hier als over onze tenniskwaliteiten:P
Dit klinkt misschien een beetje overdreven, maar ze lijken hier wel alles goed te kunnen:p
Of het er nou aan ligt dat ze dat ook van ons vinden of dat het komt door ons komende kleurtje, maar de afgelopen dagen beginnen er steeds meer mensen vragen te stellen in het Israelisch, waar ze eerst gewoon zagen dat we toeristen waren en dus ook gelijk in het engels begonnen;)
Zoals ik al zei is het hier nu Shabat. Afgezien van het feit dat er niet zo heel winkeltjes open zijn merken we daar heel weinig van. Het verkeer is hier gewoon nog heel druk en op het strand heb ik het nog nooit zo druk gezien als vandaag. In Tel-Aviv is shabat dus wel een rustdag, maar dan wel op een andere manier zoals we op Urk doen.
We zouden vanochtend zelf eerst naar een missionaire dienst verzorgd door het evangelisatiecafe:P die in Jaffa werd gehouden, maar jammer hebben we het kerkje in een van de zijstraatjes nooit gevonden. Omdat Jaffa vooral Arabisch is en dus ook niets in het Engels werd aangegeven, en we daarnaast onze Berkhoutinstincten ook niet mee hebben als het om richtingevoel gaat is deze dienst meemaken jammer genoeg dus niet gelukt. Maar volgende week als we in het Sar-el Hostel in Jaffa zitten doen we gewoon weer een poging;) Nu hebben we vanochtend een hele lange wandeling door Jaffa en omgeving gemaakt. Eerst langs de kust en daarna Jaffa in. Ik denk dat voor we terugwaren in ons hostel we 20 kilometer in de benen hadden zitten, dus voor ons niet bepaald een rustdag;)We moesten daarna ook wel bijkomen op het strand!
Dat we beginnen te wennen aan het leven in Tel-Aviv zegt trouwens niet dat we hier niet wegwillen. We zijn al wel weer toe aan een nieuwe omgeving en een beetje rust, want het leven hier gaat gewoon dag en nacht door! Een beetje een domper was dat Jacob donderdagavond te horen kreeg dat hij niet was geslaagd. Hij kan nog wel een herkansing doen, en als je jezelf kan redden in Tel-Aviv kan je zo'n herkansing ook wel aan;)
Er gebeurt hier nog steeds heel veel, maar toch zijn we dus blij als we morgen op de basis zitten! Klaas Wouter de Vries (zoon van Pia) is daar ook twee weken geweest en had in ieder heel positieve ervaringen dus dat is hoopgevend.
Nu ga ik maar afsluiten, want Jacob krijgt honger dus tijd om uit te vogelen wat we vanavond gaan eten.

Shabat Shalom zit er bijna op dus voor iedereen die dit leest en hele goeie zondag gewenst en weer een hartelijke groet vanuit Tel-Aviv!

The Berky-Brothers.

• 16 Juni 2012 - 15:52

Jelbert:

Hee johan en jacob!

Leuk man dat jullie het daar een beetje naar 't zin hebben. Kon ook haast niet anders zulke cultuursnuivertjes als de Berk(b)houtjes zijn natuurlijk! Weten jullie al wat jullie exact gaan doen op die basis? En uh, Jacob vergeet die examens lekker even, dat komt wel weer als je terug bent ;)

In ieder geval veel plezier de komende 2 weken jullie beiden!

• 16 Juni 2012 - 16:40

Mirjam:

Hey, wat ontzettend gaaf dat jullie dit doen samen zeg! Klinkt ook alsof het jullie prima tot nu toe bevalt, gaaf! Veel succes de komende weken nog!

Groetjes Mirjam

• 16 Juni 2012 - 20:39

Klaas-Wouter:

Hey,

wat fijn dat jullie het nog uithouden in Tel Aviv. Weten jullie al zeker of jullie naar mijn basis gaan? Zowel dan zit je garant. Er is 1 meisje uit Nederland die ook een beetje Hebreeuws kan dus die kan alles wat je niet snapt voor je vertalen. Ik wens jullie vanaf morgen echt heel veel plezier op de basis en ik hoop dat het net zo'n onvergetelijke ervaring word als dat het voor mij was. Maar onthoud wat ik zei: "Probeer langs alle viezigheid te kijken".

p.s. als je nu naar de basis "Batzap" gaat doe dan Georgia, Buku, Hanna en David de groeten.

• 16 Juni 2012 - 21:06

Pia:

hallo lekkere schatten! wat een avontuur, hier zit ur iene op de bank, die vreselijk jaloers op jelui is, as ut kon, ging hij terug. Als jullie het net zo goed als kw krijgen, top! Zet jullie hart open voor je medemens, straal de liefde van onze God uit, dan komt het goed. Kw gaat zeker volgend jaar weer! God's Zegen.xxxxx pia

• 19 Juni 2012 - 10:11

Pieter:

Ik heb de verslagen ontdekt! :D Leuk om te lezen mannen!

• 21 Juni 2012 - 06:14

Willemien :

Succes daar met alles!

• 21 Juni 2012 - 18:55

Sieka:

Ha broertjes, hier een Berkhout met richtingsgevoel, ahum......
    Kijk uit naar het volgende verslag en naar heel veel fotoooooooooooooooooos. Knuffel ut Grunn.

• 21 Juni 2012 - 20:11

Tante Andrea :

Jongens wat leuk om dit verslag van jullie te lezen.Oom Aart nog ontmoet?

• 28 Juni 2012 - 09:11

Mar&kl:

ejj johan en jacob,
    zo te zien vermaken jullie jullui doar wel.. geniet ervan!! en jacob dink niet tevul an je examen dat komt wel goed.. succes nog de komende tijd..

groetjes van kl & mar