Summertime in Malta! - Reisverslag uit Malta, Malta van Johan Berkhout - WaarBenJij.nu Summertime in Malta! - Reisverslag uit Malta, Malta van Johan Berkhout - WaarBenJij.nu

Summertime in Malta!

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

12 Mei 2014 | Malta, Malta

Na een paar wisselvallige maanden is het hier op Malta nu volop zomer en dat heeft aardig effect op het leven hier. Er zijn nog meer mensen op Malta dan er al waren. Er komen nu namelijk nog meer toeristen deze kant op en daarnaast ook boten vol met Afrikanen die de oversteek wagen door het goede weer. Tot nu toe valt het wel mee hoeveel mensen er op Malta geland zijn, maar Italie heeft het zwaar te verduren. Het mooie van de zomer op Malta is ook dat er dan van alles te doen valt. Overal worden feesten georganiseerd of vinden evenementen plaats. Voor iemand die ervan houd om een beetje actief te zijn en niet te lang stil te zitten een prima plek om te zijn. Voor mij dus;) Trouwens, de mensen die van liggen houden lijken ook geen problemen te hebben met Malta. Die liggen nu gewoon de hele dag in de zon. Een goeie plek voor iedereen dus;) Ohjah,Mijn intergratie is inmiddels voltooid. Ik ben bruin genoeg om voor Maltees door te gaan (Arabisch bruin) en kan ook wel een beetje door voor vluchteling;)

Na het bezoek van mijn visite heb ik vorige week vooral genoten van het contact met de bewoners van het centrum. Ook hier heb ik het voor elkaar dat we elke week een sportactiviteit, namelijk voetballen op de woensdagavond, en vrijdag begon hier het EK voor nationale teams onder de 17. Als centrum kregen we daar gratis kaarten voor en dus ben ik vorige week vrijdag met 15 jongens naar het Nationale stadium gegaan om daar naar de wedstrijd Malta- Engeland te gaan. Het blijft toch een beetje raar om dan zo ineens deel uit te maken van een groep van 15 donker(der)e jongens, maar het is ook genieten! Op die momenten zijn het gewoon leeftijdsgenoten en heb ik gewoon lol met ze. Dat kan niet altijd, omdat ik toch in functie ben, maar bij het kijken van een potje voetbal is er geen verschil;) Nederland won vandaag trouwens met 5-2 van Malta. Dat gaan ze weten morgen op stage:P

Ik moest er wel even aan wennen dat ik dit weekend weer alleen in moest vullen, maar met gewoon te doen en jezelf bezig te houden kom je een heel eind. Zaterdagochtend heb ik toch nog een beetje genoten van de visite van vorige week, want daardoor had ik nog een gratis kaart voor een cruise door de havens van Valletta en omgeving. Het was wat anders dan een uitstapje naar Gozo en Comino, maar ik vond het zelf erg interessant. De rondvaart was door de baaien rond Valletta en ik denk dat je deze het beste een beetje kan vergelijken met een rondtocht door verschillende wereldhavens. Één baai leek op een stukje Rotterdam met al zijn bedrijvigheid en grote werven, de volgende baai had wat weg van Venetie door de typische bootjes die ze als watertaxi’s gebruikten, een volgende baai liet wat meer zien van de visserij, nog een andere baai lag vol met grote en kleine plezierjachten en dan was er nog een baai waar heel wat shots zijn gemaakt voor beroemde films. Ohjah, en dan niet vergeten dat mijn bebe ook nog in één van de baaien heeft gelegen met de sleepboot. Bebe, als ik volgende keer op de koffie kom en we niks te vertellen hebben, kunnen we het mooi hebben over de Grand Harbour;) Wat ik ook mooi vond was dat je vanaf het water heel goed zicht had op de forten die gebouwd zijn op de strategische plekken rond Valletta om die te beschermen in de tijd van de Middeleeuwen. Ik kon me wel een voorstelling maken hoe dat er toen uitgezien heeft;)

S’middags ben ik in de bus gestapt en kwam ik na een echte Maltese busrit aan in Ghadira Bay; een baai met zandstrand in het plaatsje Mellieha. Daar heb ik een kajak gehuurd en voelde ik me een uur lang de koning van de baai. Het was geweldig om plekken te ontdekken die ik zonder kajak nooit had ontdekt en te genieten van het heldere water, de schoonheid van de rotsen en mijn eigen kracht. Op het strand aangekomen heb ik een frisse duik gedaan en heb ik nog een potje gevolleybald met een paar professionele fransen. Ze gaven me het idee of ik voor de eerste keer beach volleybalde, maar het maakte de middag op het strand voor mij wel compleet.

Zondagochtend ben ik wat eerder opgestaan om mijn moeder toch nog een ontbijtje op bed te geven; namelijk een mailtje met wat aandacht vanuit Malta. Daarna was het weer tijd voor het wekelijkse bezoek aan de kerk in Buggiba. Deze keer was het een onomwonden preek over het omgaan met bezit en over geld. Als je zeker wilt weten dat alle mensen naar je luisteren, moet je dit als thema nemen denk ik;) En het laatste nummer wat we zongen wil ik toch even met jullie delen; https://www.youtube.com/watch?v=uUg_BzCai8g . Het is niet zo dat het er zo uitziet in de dienst, maar de mensen, en ik ook, kunnen er wel van genieten op zijn tijd;)

En toen was het weekend om en begon de stageweek weer met vandaag een drukke dag. Deze week staat nog voornamelijk in het teken van voetbal naast de andere werkzaamheden. Dat betekend een hoop uren maken, maar toch ook weer vooral doen wat ik leuk vind; lekker bezig zijn en van sporten en goed gezelschap genieten. En een beetje zomers weer erbij maakt dat alleen nog maar mooier!

Aan vergelijkingen met Nederland ga ik me deze keer niet (ver)branden. Dan moet ik me eerst insmeren tegen alle opmerkingen die ik terug kan verwachten;)

In ieder geval een goede week gewenst en tot het volgende reisverslag!

Groetjes Berky

  • 12 Mei 2014 - 22:29

    Lummie:

    Ha die Johan. Gaat wel lekker daar geloof ik.... Bruin worden. Feestjes. Leuke visite. Uitstapjes. En he o ja de stage ;) hahaha veel succes verder hoor. Je zal alles en iedereen wel missen ondertussen. Bij ons op de camping kan je ondertussen in t gras al zwemmen ;) veel plezier en ooksterkte gewenst.... Leuke stukjes om te lezen
    Groetjes fam romkes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 04 Juni 2012
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 25972

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 26 Juni 2014

Malta

11 Juni 2012 - 11 Juli 2012

Israel 2012

Landen bezocht: